تحولات «غزه»، محور سفر وزیر خارجه ترکیه به ریاض روسیه: تمام رزمایش‌های ناتو را از نزدیک زیر نظر داریم لاپید: همه مقامات مسوول در زمان عملیات طوفان الاقصی باید استعفا دهند تظاهرات هزاران شهرک‌نشین علیه نتانیاهو در تل‌آویو ۲۷ فلسطینی در حمله به منازل فلسطینیان نوار غزه به شهادت رسیدند رسانه عبری: ویدئوی حماس زنده بودن ۲ اسیر در غزه را ثابت کرد حمله ترکیبی حزب‌الله به مقر فرماندهی نظامی صهیونیستی در شمال فلسطین اشغالی وزیر کشور: عملیات وعده صادق ایران را در اوج اقتدار قرار داد + فیلم پیام جدید گردان‌های قسام درباره کشته شدن ده‌ها اسیر صهیونیست کرملین: انگلیس مانع توافق آتش‌بس اوکراین شد ایتالیا سفیر روسیه را احضار کرد برهم خوردن سخنرانی سفیر آلمان در پاکستان تصاویر ارتش یمن از لحظه شکار شدن جنگنده آمریکایی + فیلم پلیس آمریکا حدود ۱۰۰ نفر را روز شنبه در دانشگاه نورث ایسترن بازداشت کرد افشای جزئیات توافق شکست‌خورده میان روسیه و اوکراین احتمال اعزام نیرو‌های انگلیسی به غزه بایدن: تا زمان آزادی گروگان‌ها آرام نمی‌گیرم فرود هواپیمای مقامات اسرائیلی در عربستان سعودی شهادت و زخمی‌شدن شمار دیگری از ساکنان غزه (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

عراق و ترکیه برای مقابله با «پ. ک. ک» تفاهم کردند

  • کد خبر: ۲۱۷۸۱۳
  • ۲۷ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۷
عراق و ترکیه برای مقابله با «پ. ک. ک» تفاهم کردند
ترکیه در انتظار آشکار شدن نتایج توافقات اولیه‌اش با عراق در سفر هیئت بلندپایه امنیتی و سیاسی به ریاست وزیر خارجه ترکیه به بغداد درباره امنیت ۲ کشور است.

به گزارش شهرآرانیوز، روز پنج‌شنبه هیئت بلندپایه ترکیه‌ای به ریاست «هاکان فیدان» وزیر خارجه ترکیه با حضور یاشار گولر، وزیر دفاع و ابراهیم کالن، رئیس سرویس اطلاعات ترکیه وارد بغداد شد.

طبق گزارش میدل ایست نیوز، طرفین با انتشار بیانیه مشترکی تاکید کردند که در این مذاکرات «مواضع مشترک در قبال تحولات منطقه‌ای و چالش‌ها در روابط دوجانبه» و «تدارکات جاری برای سفر رئیس جمهور ترکیه به بغداد بعد از ماه مبارک رمضان که قرار است جهشی بزرگ در سطح روابط ۲ کشور باشد» بررسی شد.

این بیانیه افزود که ۲ طرف توافق کردند که تلاش برای رسیدن به تدوین یادداشت تفاهم ایجاد چارچوبی برای ابعاد گوناگون روابط افزایش یابد و کمیته‌های دائم مشترکی که به صورت تخصصی در عرصه مبارزه با تروریسم، بازرگانی، کشاورزی، انرژی، آب، بهداشت و حمل و نقل فعالیت کنند، تشکیل شود.

در این بیانیه آمده که طرفین بر اهمیت حفظ یکپارچگی سیاسی و حاکمیت ارضی عراق تاکید کردند و حزب کارگران کردستان را تهدید امنیتی برای عراق و ترکیه و حضور آن را خلاف قانون اساسی عراق دانستند و اقدامات لازم برای مقابله با این گروه را بررسی کردند.

این هیئت با هیئتی عراق به ریاست فؤاد حسین، معاون نخست‌وزیر و وزیر خارجه و با حضور وزیر دفاع و مشاور امنیت ملی و رئیس سازمان الحشد الشعبی تشکیل جلسه داد.

به گفته یک منبع سیاسی عراقی، ترکیه امیدوار است «که عراق به اقدامات میدانی برای مقابله با پ. ک. ک؛ و پایان دادن به خطرات آن برای هر ۲ کشور» دست زند.

این منبع در گفتگو با «العربی الجدید» افزود: «مقامات عراقی قول داده‌اند سازوکار‌های جدید اقدام نظامی با هماهنگی دولت اقلیم کردستان عراق را بررسی کنند»، زیرا حزب کارگران کردستان به دلیل ایجاد مانع در پروژه‌ها و توافقات بین بغداد و اربیل، از جمله توافق برای عادی سازی اوضاع در سنجار، در شمال عراق، به تهدیدی برای بغداد تبدیل شده است.

این منابع تاکید کردند: چالش‌هایی که ممکن است با هرگونه توافق بین آنکارا و بغداد مواجه شود، حمایت برخی از گروه‌های مسلح از مواضع حزب کارگران کردستان و تثبیت آن در مناطق سنجار و کوه‌های شمال کشور است.

یک مقام ارشد وزارت خارجه عراق در بغداد نیز به «العربی الجدید» گفت: «آنکارا می‌خواهد با پایان یافتن زمستان در منطقه و آغاز تابستان عملیات نظامی گسترده‌ای را برای ضربه زدن به حزب کارگران در پایگاه‌هایش در شمال عراق انجام دهد.»

وی با اشاره به اینکه ترکیه در پی ایجاد منطقه حائل امنیتی با عراق در مناطقی است که حزب کارگران در آن حضور دارد و در این باره به عراق پیشنهاد داده که در حمله مشارکت کند و به حضور نیرو‌های پ. ک. ک. پایان دهد و در عوض ترکیه به حاکمیت عراق بر مرزهایش احترام بگذارد و نیاز‌های ارتش عراق در این عملیات را نیز تأمین کند.

به گفته این مقام که خواست نامش فاش نشود، ترکیه به طرف عراقی اعلام کرده که «به دلیل دفاع از خود در برابر تهدیدات حزب کارگران کردستان به عملیات نظامی در عراق یا بدون آن ادامه می‌دهد».

وی افزود: «صحبت درباره دستیابی به توافق یا درک این موضوع نادرست است، زیرا عراق قول داده است قبل از پاسخ به پیشنهاد ترکیه مشورت کند.»

این مقام همچنین خبر داد که ترکیه کلیه پرونده‌های اقتصادی، تجاری، آبی و حتی همکاری‌های امنیتی در مورد افراد تحت تعقیب بین ۲ کشور را به پرونده حزب کارگران مرتبط کرده است.

منبع: ایسنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->